PKP Polskie Linie Kolejowe SA informują o zbliżającym się zakończeniu procesu mediacyjnego z grupą podmiotów uczestniczących do tej pory w realizacji kontraktu na system GSM-R. Toczący się od 2023 r. proces wymagał wynegocjowania i ustalenia zapisów więcej niż jednej ugody oraz zaangażowania kilkunastu firm i podmiotów.
– Projekty ugód po zamknięciu ich treści zostaną przedłożone ostatecznie do oceny i analizy Prokuratorii Generalnej RP – zastrzega zarządca infrastruktury. PLK SA podkreśla, że priorytetem spółki jest bezpieczeństwo. Temu właśnie celowi ma służyć cyfryzacja nadzoru nad ruchem kolejowym.
Bliski finał ciągnącego się od 2023 r. procesu mediacji
sygnalizował już w ubiegłym tygodniu minister infrastruktury Dariusz Klimczak. – System (ERTMS - przyp. red.), nie został zaimplementowany do ruchu kolejowego w Polsce przez naszych poprzedników. My staramy się, aby on został jak najszybciej wprowadzony w życie. Trwają negocjacje. Jesteśmy na ich finale z wykonawcą i rozpoczniemy jego instalowanie. Już wiemy, na jakich liniach – stwierdził polityk na antenie TVN24.
Oddanie systemu łączności cyfrowej do użytku jest koniecznym warunkiem przyspieszenia pociągów na kolejnych odcinkach polskiej sieci kolejowej. Dzięki niemu wzrośnie też bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego. Towarzyszyć ma temu także zaszyfrowanie sygnału Radio-Stop, które uniemożliwi nieodpowiedzialnym radiowcom-amatorom nadawanie sygnału zatrzymującego pociągi.
Jedną z linii, na której w pierwszej kolejności zostanie wprowadzony GSM-R i powiązany z nim europejski system sterowania ruchem ERTMS, ma być Centralna Magistrala Kolejowa. Umożliwi to kursowanie po niej pociągów
z prędkością 250 km/h.
O historii kontraktu PKP PLK z konsorcjum Nokii, Compremum i Hercules pisaliśmy między innymi
tutaj (do wiosny 2023 r.) i
tutaj.